De comeback van de ideeënbus

 Een ideeënbus op kantoor of in de winkel lijkt misschien iets uit lang vervlogen tijden maar niets is minder waar! Het fenomeen is terug van weggeweest en dat is niet voor niets. Een ideeënbus kan je bedrijf helpen om verbeteringen te vinden waar jezelf nooit aan gedacht had. De bezoekers van jouw bedrijf zien meer dan je wellicht denkt.

Bevorderen van kwaliteit

Veel bedrijven hebben tegenwoordig een kwaliteitssysteem waarbij men constant op zoek is naar verbeteringen binnen de organisatie. Veelgebruikte methoden daarbij zijn bijvoorbeeld telefonisch onderzoek, digitale enquetes, audits en klachtensystemen. Dit zijn uitstekende methoden maar vaak ligt de nadruk op de negatieve ervaring van klanten. Met de ideeënbus krijg je meer positieve input en suggesties. 

Beloon een goed idee

Een goede tip is om ook een beloning aan de beste ideeën te koppelen. De formulieren kunnen in dat geval niet anoniem ingevuld worden maar mensen zij natuurlijk wel meer gemotiveerd. Je kunt ze ook de optie bieden om de naam niet in te vullen en zo alsnog anoniem een verbetering voor te stellen. Een bijkomend voordeel is dat bij een soort prijsvraag de suggesties ook meer gaan leven. Klanten vinden het leuk om te zien dat er iets met hun input gebeurt.

Soorten ideeënbus

Er zijn ontzettend veel soorten ideeënbussen. Belangrijkste keuzes die je moet maken zijn het formaat, met of zonder slot en de locatie. Sommige modellen kun je aan de muur bevestigen en andere staan weer beter op de vloer of op een balie. Er zijn ook transparante modellen maar die zijn iets minder geschikt als je niet wilt dat iedereen de kaartjes kan lezen. Als er geen slot op de box hoeft dan is een kartonnen box ook een goede optie en vaak een stuk goedkoper.

Medewerkers instrueren

Als je een box plaatst is het belangrijk om de medewerkers die in de buurt van de box werken goed te instrueren. Een receptionist kan bijvoorbeeld alle klanten wijzen op de box. Zeker als een klant een suggestie doet om iets te verbeteren of veranderen. Zorg er dan ook voor dat de inhoud van de bus regelmatig wordt bekeken en behandeld. Als medewerkers en klanten zien dat ideeën worden opgepakt zullen ze eerder actief worden.

Soort ideeën

Zet bij de box ook invulkaartjes neer met een pen. Zorg dat de kaartjes niet te veel sturen op een soort verbetering. Hoe algemener de tekst hoe beter. Zo krijg je veel meer verschillende soorten suggesties. Dat kan heel praktisch zijn, zoals reparatie van een klemmende deur tot het aanpassen van assortiment. Uw klanten hebben vaak iets in gedachte dat ze niet zo snel uitspreken. Het kan als kritiek overkomen en waarom zou je je er mee bemoeien? Met een ideeënbus is het eenvoudiger om een idee in te brengen zonder dat dit tot een ongemakkelijke situatie lijdt. Je hebt als bedrijf tenslotte gevraagd om een voorstel middels de box.

De comeback

De wereld verandert snel en sommige dingen verdwijnen. De ideeënbus is een tijdje uit beeld verdwenen maar nu kwaliteitsmanagement een grote rol speelt bij bedrijven is deze aan een enorme comeback bezig. Je telt als bedrijf eigenlijk niet meer mee zonder een box bij je balie, toonbank of wachtkamer.

We hopen je hiermee geïnspireerd te hebben om je te verdiepen in dit mooie product. Kwaliteit kent geen tijd.


Reacties